Da li je medijska pismenost must-have ove sezone?

Saznaj i razaznaj
O medijskoj i informacionoj pismenosti sve više se priča poslednjih godina.

O medijskoj i informacionoj pismenosti sve više se priča poslednjih godina. Osim nevladinih organizacija, koje se duže vremena bave ovom temom i obrazovne institucije su kreirale prostor unutar školskih programa za razvoj kritičkog mišljenja i medijskog opismenjavanja mladih. U poslednjoj epizodi ovog serijala, Tijana Femić iz Novosadske novinarske škole razgovara o trenerskom iskustvu sa urednikom Fake News Tragača koji je Stefanom Janjićem. Koliko se i kako pristup u edukaciji medijske pismenosti menja vremenom i da li medijska pismenost zaista predstavlja vid funkicionalne pismenosti 21. veka? Na koji način studenti razumeju važnost ove teme, a kako na ovu temu gledaju prosvetni radnici? Da li jaz u nivou digitalne pismenosti između učenika i nastavnika treba da predstavlja prepreku?  Stefan će nam u ovoj epizodi otkriti i sa kakvim se izazovima susretao kao trener i predavač.

Gen Z i budućnost medija

Saznaj i razaznaj
U ovoj epizodi novinarka i aktivistkinja Iva Parađanin, zajedno sa svojom sagovornicom Tijanom Femić iz Novosadske novinarske
škole otvara pitanje i temu od koje mnogi tradicionalni mediji u Srbiji zaziru, a to je Generacija
Z, njihova pažnja i interesovanja, i uticaj koji imaju na budućnost medija.

U ovoj epizodi novinarka i aktivistkinja Iva Parađanin, zajedno sa svojom sagovornicom Tijanom Femić iz Novosadske novinarske škole otvara pitanje i temu od koje mnogi tradicionalni mediji u Srbiji zaziru, a to je Generacija Z, njihova pažnja i interesovanja, i uticaj koji imaju na budućnost medija. Ko su Gen Z i šta su njihove online navike? Kako nove generacije utiču na dalji razvoj konzumiranja sadržaja na internetu i zašto su veštine medijske pismenosti i kritičkog mišljenja današ važnije nego ikada? Iva i Tijana razgovaraju i o svojim digitalnim identitetima, i o tome koliko su zapravo oni važni u današnjem svetu.

Mimovima do rodne ravnopravnosti

Saznaj i razaznaj
Sadržaji kojima smo svakodnevno okruženi imaju ogromnu moć i uticaj na formiranje individualnog, a posledično i kolektivnog stava i narativa u odnosu na određene grupe.

Sadržaji kojima smo svakodnevno okruženi imaju ogromnu moć i uticaj na formiranje individualnog, a posledično i kolektivnog stava i narativa u odnosu na određene grupe. O tome u kakvom su odnosu medijska pismenost i rodna ravnopravnost; da li se, i koliko, pozicija žene u medijskom prostoru promenila u ovoj epizodi podkasta govore suosnivač marketinške agencije Žiška, Miloš Skokić, i Iva Parađanin, aktivistkinja i novinarka. Šta su prikriveni rodni stereotipi u medijima i zašto osu opasniji od očiglednog seksizma? Šta je digitalni aktivizam i koja je uloga društvenih mreža u feminističkiom, a i ostalim društvenim pokretima? Pored ovog, čućete više i o Ivinim prvim koracima u svet medija, kao i tome šta je bio okidač koji je pokrenuo da se bavi ženskim pravima.

Medijska pismenost i kreiranje sadržaja: između radoznalosti i odgovornosti

Saznaj i razaznaj
Uloga medijske pismenosti postaje sve važnija na internetu, a posebno na društvenim mrežama.

Uloga medijske pismenosti postaje sve važnija na internetu, a posebno na društvenim mrežama. Iako u digitalnom prostoru neretko provodimo mnogo vremena, nije uvek jednostavno prepoznati tačne informacije i steći jasnu sliku o idejama koje se nalaze iza različitih formata postova.

U razgovoru sa novinarkom i aktivistkinjom Lanom Nikolić, gost druge epizode Miloš Skokić, suosnivač marketinške agencije Žiška, donosi dragocene uvide iz ugla kreatora sadržaja. Iza njega su godine iskustva u digitalnom marketingu i bezbroj ideja pretvorenih u takozvani “content” na društvenim mrežama. Između ostalog saznaćete zašto su važni algoritmi i metrika i kako su povezani sa medijskom pismenošću, na koji način je TikTok promenio način na koji konzumiramo sadržaj, postoji li prostor u onlajn svetu koji smemo da nazovemo zaista svojim, i možemo li uspešno da prepoznamo manipulaciju?

Uz inspirativne savete za mlade, takođe ćete čuti i zbog čega Miloš lične profile na društvenim mrežama koristi na pomalo neobičan način.

Novinarstvo na društvenim mrežama: javni interes od klika do lajka

Saznaj i razaznaj
U prvoj epizodi 3. sezone podkasta Saznaj i razaznaj poslušajte razgovor novinarke i aktivistkinje Lane Nikolić i urednika FakeNews Tragača Stefana Janjića.

U prvoj epizodi 3. sezone podkasta Saznaj i razaznaj poslušajte razgovor novinarke i aktivistkinje Lane Nikolić i urednika FakeNews Tragača Stefana Janjića. Na startu novog serijala, koji će biti organizovan po štafetnom modelu, Lana i Stefan pričaju o načinima na koje društvene mreže transformišu novinarstvo i ulogu novinara, kao i važnost medijske pismenosti u kontekstu ovog fenomena. Ukoliko radite za neki medij, možete li tvitovati a da se vaši tvitovi ne protumače kao stav redakcije? Možemo li društvene mreže posmatrati kao medij za sebe? Da li je građansko novinarstvo zaista novinarstvo? Razgovor se nije zaustavio na ovim dilemama: Lana je objasnila kako na društvenim mrežama načeti osetljive teme, a Stefan zašto je prestao da tvituje.

Počnimo ljubav ispočetka

Saznaj i razaznaj
U poslednjoj epizodi druge sezone podkasta „Saznaj i razaznaj“ Branko Čečen i Stefan Janjić se u diskusiji o medijskoj pismenosti vraćaju na sam početak: da li medijsko opismenjavanje zaista čini razliku?

U poslednjoj epizodi druge sezone podkasta „Saznaj i razaznaj“ Branko Čečen i Stefan Janjić se u diskusiji o medijskoj pismenosti vraćaju na sam početak: da li medijsko opismenjavanje zaista čini razliku? Ukoliko organizujemo treninge medijske pismenosti, znači li to da polaznike tretiramo kao „nepismene“? Možemo li pronaći neki sinonim, neko lepše ime za medijsku pismenost? Možda „veština kritičkog mišljenja“? Kakve su nam šanse da učimo građane medijskoj pismenosti, ako su baš oni kojima je ta pomoć najpotrebnija – nedovoljno pismeni u osnovnom smislu? Ako ljudi ne menjaju mišljenje u susretu sa činjenicama, zašto ih suočavamo sa činjenicama? Ovaj niz osnovnih pitanja veoma je izazovan i na neke od krupnih nedoumica nemoguće je dati precizan odgovor. Ipak, ne treba odustati od traganja za rešenjima. Želite li da pokušamo zajedno?

Nemojte slušati ovaj razgovor

Saznaj i razaznaj
Ako ste nakon naziva ove epizode počeli da čitate i najavu, to znači da vas je barem malo zaintrigirao obrnuti klikbejt iz naslova.

Ako ste nakon naziva ove epizode počeli da čitate i najavu, to znači da vas je barem malo zaintrigirao obrnuti klikbejt iz naslova. U novoj epizodi podkasta „Saznaj i razaznaj“ Branko Čečen i Stefan Janjić razgovaraju o načinima na koji mediji pokušavaju da privuku i zadrže našu pažnju. Zašto nam klikbejt naslovi tako često obećavaju neko emotivno a tako retko neko intelektualno iskustvo? Može li se kvalitetan medijski sadržaj promovisati bez klikbejta? Zašto iznova klikćemo na klikbejt, iako nas je dosad milion puta razočarao? Nemamo da ponudimo ništa ŠOKANTNO, ništa NEVEROVATNO, nikakav UŽAS nije na programu, nećete se SMEJATI DO SUZA niti ćete se SLEDITI OD STRAHA. Ako vam je, naposletku, to prihvatljivo, možete se oglušiti o naredbu iz naslova.

Podkast sa sniženjem od 50%

Saznaj i razaznaj
U toku samo jednog dana videćemo stotine reklamnih poruka: na ulici, u gradskom prevozu, u novinama, na TV-u, na društvenim mrežama…

U toku samo jednog dana videćemo stotine reklamnih poruka: na ulici, u gradskom prevozu, u novinama, na TV-u, na društvenim mrežama… Toliko smo navikli na njih da ćemo većinu zaboraviti za par sekundi. Oglašivači su toga svesni i pokušavaju da nam privuku pažnju različitim strategijama. One su najčešće sasvim legitimne, ponekad čak i zabavne, ali ima i onih reklama koje pokušavaju da nas navuku na tanak led, pogotovo na onlajn tržištu magičnih zdravstvenih preparata. U novoj epizodi podkasta „Saznaj i razaznaj“ Branko Čečen i Stefan Janjić razgovaraju o različitim formama oglašavanja: od direktnog do skrivenog, od mejnstrim do ilegalnog. Ova epizoda podkasta dolazi sa specijalnim popustom od 50% na prethodnu cenu od nula dinara, što znači da je ovo prvi podkast na svetu koji je jeftiniji od besplatnog

Društvene nauke: činjenice, mitovi i fantazije

Saznaj i razaznaj
Mitovi o slavnoj prošlosti s fanfarama i vencima, pompezna retorička baljezganja kojima se prikrivaju istina i odgovornost, moć pozitivne psihologije koja nam omogućava da promenom stava prema svetu menjamo i svet sam po sebi…

Mitovi o slavnoj prošlosti s fanfarama i vencima, pompezna retorička baljezganja kojima se prikrivaju istina i odgovornost, moć pozitivne psihologije koja nam omogućava da promenom stava prema svetu menjamo i svet sam po sebi… Pseudonaučna perspektiva društvenih nauka – istoriografije, politikologije, psihologije i sociologije zasniva se na atraktivnom kombinovanju različitih činjenica, mitova i fantazija. U ovoj epizodi podkasta „Saznaj i razaznaj“ diskutujemo o poluistinama i dopadljivim lažima koje nam se manipulativno predstavljaju kao rezultati naučnih istraživanja.

Pseudonauka i zloupotreba neznanja

Saznaj i razaznaj
Novu sezonu podkasta „Saznaj i razaznaj“ otvara epizoda o manipulacijama u interpretiranju prirodnih nauka.

Novu sezonu podkasta „Saznaj i razaznaj“ otvara epizoda o manipulacijama u interpretiranju prirodnih nauka. Kakvim se strategijama služe manipulatori kada govore o statistici, fizici, astronomiji i hemiji? Kako se stvara utisak o uzročno-posledičnoj vezi tamo gde je zapravo nema i kako nas brojevi – čak i kada deluju kranje precizno – mogu navesti na pogrešan zaključak? Razumevanje pseudonaučnih trikova posebno je važno u kontekstu pandemije kovid 19, kada stepen podložnosti manipulacijama neretko može značiti razliku između života i smrti.