5 pitanja za… Alex Covic

5 pitanja za...

Alex je preduzetnik i konsultant za razvoj digitalnih proizvoda koji se u radu vodi korisničkim i biznis potrebama. Proteklu deceniju proveo je gradeći i skalirajući globalne startape, pomažući preduzetnicima kroz rad sa akceleratorima i lansirajući nove proizvode za tradicionalne organizacije.

Kroz svoju konsultantsku praksu untangle.digital radi sa startapima i tradicionalnim organizacijama kroz ceo životni ciklus digitalnih proizvoda i usluga. Od septembra ove godine vodi razvoj proizvoda za Savour.

Alex je odgovorio na 5 pitnaja koja ste postavljali tokom sedmice:

  1. Koji deo procesa razvoja proizvoda je za Vas najizazovniji i zasto?
  2. Koliko se cesto desava da tokom Product Discovery-a dodjete do neceg sto se ne poklapa sa idejom klijenta/kompanije? Kako to onda resavate?
  3. Koliko se razlikuju prakse inostranih kompanija pri razvoju proizvoda u odnosu na domace kompanije? U cemu je najveca razlika?
  4. Koji je najzanimljiviji proizvod na kom ste radili i sta ga cini zanimljivim?
  5. Kako birate product development tim sa kojim radite?

Veliko hvala Epson Srbija za štapač koji ćemo pokloniti na kraju sezone kao i Nova Iskra za prostor za snimanje epizode.

5 pitanja za… Dimitrije Ostojic

5 pitanja za...

Dimitrije Ostojić, stručnjak za digitalni marketing, specijalista za online konverziju i marketing automatizaciju, uspešno je već 15 godina prisutan na regionalnoj marketing sceni. Direktor i osnivač marketinške agencije Default design i organizator prve internet konferencije u regionu LeadCon, vodeće digitalne manifestacije u regionu u poslednje 3 godine.

Iskoristite kod stpodcast i posetite LeadCon 2020 uz 20% popusta: https://leadcon.net/leadcon2020/

Pogledajte i kurs „Postani expert za online konverziju“: https://leadcon.net/online-kurs-konverzija/

S obzirom na to da je u poslu više od deceniju, Dimitrije svojim klijentima i studentima pomaže da razviju svoje poslovanje i uvedu nove kanale online komunikacije u poslovnu praksu.

Različite metode koje trenutno koristi u okviru svojih projekata su:

  • Potpuna marketing automatizacija,
  • Generisanje novih klijenata (Lead Generation)
  • Optimizacija konverzije,
  • Personalizacija web stranice.

Osim pomenutih, Dimitrije sa svojim timom nudi kompletne usluge digitalnog marketinga, grafički i web dizajn, marketing i upravljanje društvenim medijima, kao i kreiranje sadržaja za iste.

Dimitrije uvek naglašava važnost stalnog učenja i razvoja vezanih za marketing trendove i nove digitalne alate i tehnologije. Aktivan je predavač koji pomaže drugim marketarima i vlasnicima biznisa da poboljšaju svoje rezultate u digitalnom marketingu.

Čest je domaćin besplatnih vebinara za obrazovanje u kojima sa svojim gostima pokriva različite teme iz sveta digitalnog marketinga, kako bi pomogao preduzetnicima iz regije da povećaju svoje digitalno znanje.

Po formalnom obrazovanju je diplomirani ekonomista ali se dodatno sertifikovao kao ekspert za konverzije, Drip konsultant kao i NLP praktikant.

Srećno je oženjen i otac dvoje dece.

5 pitanja za… Vukasin Vukoje

5 pitanja za...

Vukašin Vukoje je serijski preduzetnik koji iza sebe ima tri startapa i izlaz, odnosno prodaju startapa. Startapi koje je osnovao su razniliki, od offline društvene mreže, aplikacije za deljenje lajkova na Instagramu i platforme za blockchain infrastrukturu.

Tokom svoje karijere je vodio operacije kompanije Lotusflare, startapa iz silicijumske doline koji su osnovali rukovodioci Facebooka sa misijom da demokratizuju pristup internetu.

Sada kompaniji Cardano pomaže u radu na proizvodu Smart Contracts koji je javni blokchain vredan tri milijarde dolara.

Vukašin je odgovorio na 5 pitanja koja ste postavljali tokom sedmice:

  1. Kao mentoru u startup centru, kakve modifikacije proizvoda ste sprovodili zbog korone?
  2. Koji je najzanimljiviji proizvod u cijem ste pravljenju ucestvovali?
  3. Na koji način postići redovan posao i rad na startapu. Verujem da većina ne pokreće svoj biznis iz straha od nedostatka vremena ili novca ukoliko ne radi.
  4. Koliko je tesko sada prilagoditi proizvod potrebama potrosaca? Mnogi su presli na online kupovinu, ali kako doci do korisnika ako ne postoji online shop?
  5. Ako se postavite kao korisnik, kakav proizvod bi vama sada najvise pomogao/trebao?

Veliko hvala Epson Srbija za štapač koji ćemo podeliti na kraju sezone kao i Nova Iskra za prostor za snimanje epizode.

5 pitanja za… Ivan Bjelajac

5 pitanja za...

Ukoliko ste iz oblasti startapa i preduzetništva sigurno ste čuli za postignuća mog današnjeg gosta. On je serijski preduzetnik, bavio se razvojem softverskih proizvoda od 2001. godine. Bivši direktor operacija i izvršni direktor kompanije Devana Technologies (Manage WP) i operativni direktor GoDaddy VP Europe. Sadašnji direktor MVP Workshop, predsednik Serbian Blockchain Initiative i član odbora SeVeN (Belgrade Venture Forum) – Ivan Bjelajac.

Pitanja na koja je Ivan odgovorio:

1.Koji vaš neuspeh biste izdvojili a da ste naučili bitnu lekciju?

2. Gde je sve trenutno primenjen blockchain u našoj zemlji i gde vi vidite još njegovu primenu?

3. Koji savet biste dali startupima kada je u pitanju exit?

4. Koje Vase osobine smatrate najbitnijim za uspeh koji ste ostvarili do sad?

5. Koji su to tehnoloski trendovi koji dolaze kod nas?

Hvala kompaniji Epson Srbija koja nam je pomogla da na kraju sezone poklonimo štampač Epson EcoTank M1120

5 pitanja za… Jovan Tisma

5 pitanja za...

Jovan Tišma zapravo nije bio svuda, vrlo verovatno nije stvarno sve uradio, a najverovatnije ne zna baš svakoga. To se samo tako čini većinu vremena.

Jovanova karijera obuhvata veliki spektar oblasti: od zabavnog sektora preko tehnologije do finansija. Takođe ima iskustva sa skoro svakom veličinom kompanije, od najopsežnijih startapa do ogromnih multinacionalnih konglomerata. Gde god da je otišao i šta god da je radio, Jovan je pokazao kompetenciju kao zaštitni znak, samopouzdanje i pionirski duh. Advokat po obrazovanju, Jovanovo poslednje interesovanje je u formulisanju regulatornih i zakonodavnih okvira kako bi divlji svet tehnologija zasnovanih na blockchain-u služio našim kolektivnim potrebama sigurno, efikasno i pouzdano.

Njegova uloga u Waykichain, kao direktora poslovanja za EMEA, potpomognuta je njegovim velikim iskustvom, superiornom kompetencijom i gotovo intuitivnim shvatanjem unutrašnje logike poslovanja kako bi Waykichain-u pomogao održiv, zdrav i efikasan rast. Takođe, kao ambasador Startup Genome, Jovan povezuje osnivače startapa, zajednice i ključne organizacije i programe za pokretanje startupa u Srbiji. Akcije se sastoje od izgradnje lokalne zajednice Startup Genoma oko koncepta „Startup Agora“: povremeni, ali ekskluzivni susreti za lokalne lidere ekosistema, izgradnju poverenja i saradnju.

Takođe, Jovan je predsednik Radne grupe za procenu i koordinaciju primene inovativnih rešenja za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti COVID-19 koju je formiralo Ministarstvo za inovacije i tehnološki razvoj Republike Srbije.

Odgovorili smo na 5 pitanja koja ste postavljali tokom sedmice:

  1. Na osnovu analize od strane Startup Genome, sta bi domaci startup ekosistem prvo trebao da unapredi?
  2. Na koji nacin mislite da bi bilo najbolje podstaci saradnju izmedju domacih startupa?
  3. Kako proceniti vrednost startupa za seed investment ako jos uvek ne postoji trakcija/prihoda
  4. Neko istraživanje je pokazalo da je Srbija u vrhu sa blockchain devs. Koliko su blockchain projekti sada zastupljeni i da li naziremo regulaciju ovog segmenta?
  5. Koji su najveci nedostaci domace startup zajednice?

5 pitanja za… Alex Petrovic

5 pitanja za...

Alex Petrović, stariji partner u advokatskoj kancelariji Joksovic, Stojanović & Partneri, sa 20 godina međunarodnog iskustva u IT industriji, specijalizovan je za pravo informacionih tehnologija i posebno ugovore za razvoj, licenciranje i održavanje softvera, zaštitu digitalne intelektualne svojine, digitalnu sigurnost, digitalnu zaštita podataka o ličnosti, e-poslovanje i e-upravu.

Njegovo međunarodno iskustvo uključuje liderstvo u projektima u rasponu od elektronskog osnivanja kompanija u Kanadi, ponovne upotrebe podataka digitalnog javnog sektora u Evropskoj uniji (Slovenija) do modernizacije pravnog okvira za e-poslovanje i e-upravu u Srbiji. G. Petrović je studirao prava u Engleskoj i primenjenu informacionu tehnologiju u Kanadi.

Njegovi klijenti dolaze iz različitih delova IT industrije i uključeni su u širok spektar poslova kao što su razvoj softvera, outsourcing, video igre, internet klađenje, e-bankarstvo, e-novac, virtuelne valute, informaciona bezbednost, e-trgovina. Redovno govori na raznim međunarodnim konferencijama, pojavljuje se u vodećim medijima i predaje na privatnim i javnim univerzitetima.

U ovoj epizodi odgovorili smo na pitanja koja ste postavljali tokom sedmice:

1.     Iz Vaseg iskustva, koje su najcesce pravne greske koje mogu da naprave osnivaci startapa?

2.     Kako outsoutcing kompaniju koja uslužno razvija softver sprečiti od daljeg korišćenja i upotrebe koda/ideje? Da li je to IP, prenost apsolutnih prava ili treće?

3.     Pozdrav. Na koje sve nacine autorsko pravo moze da bude povredjeno i da li postoji nacin da se bez obracanja sudu resi takva situacija?

4.     kako i gde registrovati video igru kao intelektualnu svojinu a da te stiti globalno:

1.     prvo kod vc/pablisera

2.     nakon go to market, od plagijata

5.     Korporacije počinju da ulažu u startape. Koliki je izazov uskladiti pravne aspekte ovakvih ulaganja i način funkcionisanja korporacije i startapa u pravnom delu

5 pitanja za… Milosa Matica

5 pitanja za...

Miloš Matić je Senior Venture Associate u ICT Hub Venture, prvom privatnom investicionom fondu namenjenom tehnološkim startapima u ranoj fazi u Srbiji. Miloš je zadužen za operativan rad celokupnog fonda, menadžment portfolio kompanija, mapiranje i upoznavanje startapa iz jugoistočne Evrope. Kao deo ICT Hub regionalnog ekosistema, Miloš je zadužen i za razvoj i izgradnju lokalne preduzetničke zajednice i mentorisanje lokalnih startapa.

Takođe, deo je mentorskog programa Google Launchpad, globalne zajednice odabranih startap mentora, kao i mnogih drugih akceleratorskih programa poput Biosense Akceleratora, Startap Akademije u Podgorici, Startup Week u Skoplju i drugih. Miloš je Ambasador i savetnik u sklopu Global Startup Awards takmičenja. Član je nekoliko radnih grupa za razvoj lokalnog startap i investicionog ekosistema u sklopu Digitalne inicijative Srbija i Kabineta ministra za inovacije i tehnološki razvoj Vlade Republike Srbije. I sam je preduzetnik.

Prethodno je radio u sklopu UNDP Srbija i Microsoft Development Centra Srbija.

Miloš je odgovorio na 5 pitanja koja ste postavljali tokom sedmice:

  1. Koliko je sada promenjena učestalost investiranja i da li je došlo do prilagođavanja iznosa koji se investira ili nekih olakšica koje startapi mogu da dobiju?
  2. Kao mentor, sa kojim greskama startapa ste se najcesce suocavali?
  3. Imali ste iskustva u zajedničkom investiranju. Koliko je zajedničko investiranje više fondova česta pojava u Srbiji? Koje su stavke za, a koje protiv?
  4. Koja su kljucna pitanja koja venture kapitalista postavlja startapu pre investiranja?
  5. Koliko je teško biti prvi investitor? Obzirom da investirate u seed rundama pretpostavljam da nemate puno informacija i podataka kako bi pravili projekcije.

5 pitanja za… Igor Graic

5 pitanja za...

Igor Graic je iskusan poslovni razvoj sa demonstriranom istorijom rada u industriji računarskih igara i startappa, takođe asistent na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu gde predaje iz oblasti strateškog menadžmenta, e-poslovanja i novih tehnologija. Igor je idejni tvorac i vlasnik web aplikacije u regionu sa najvećim brojem psihoterapeuta https://podrskapsihoterapeuta.com/ i član ekspertskog tima u kabinetu Ministarstva za inovacije i tehnološki razvoj sa zadatkom da proceni inovativnu zajednicu u borbi protiv COVID-19.

Od maja 2019. godine on je i regionalni partner i ambasador na takmičenju Seedstars World koje je prisutno u 85 zemalja širom sveta i ima bazu od preko 2000 investitora.

Odgovorili smo na 5 pitanja koja ste postavljali tokom sedmice:

  1. Koliko investitori prate prolazak startapa kroz razne programe akceleracije i mentorstva i da li smatrate da je to (manje) bitan faktor za investiranje?
  2. Koliko su takmičenja ovog tipa bitna za startup? Da li moraš biti pobednik ili svi učesnici mogu dobiti neku vrednost samim učešćem?
  3. Pitanje za Bogdana: Koje tri stvari biste posebno istakli sa Seedstars takmicenja?
  4. Na osnovu vašeg iskustva, na šta još posebno sudije obraćaju pažnju pri odabiru startupa (naravno pored njihovih inovativnih rešenja), šta biste još istakli?
  5. Koje je vaše mišljenje, koja bi niša u tech industriji mogla da ima najveći impact sada tokom i/ili nakon korone?

Više o takmičenju možete pročitati ovde:

Seedstars World je najveće svetska startup takmičenje na tržištima u razvoju. Poslednjih šest godina Seedstars predstavnici putuju na 9-mesečnu svetsku turneju u potrazi za najboljim startupima u ranoj fazi u 65+ zemalja, organizujući 100+ događaja. Bira se jedan pobednik koji će predstavljati svaku posećenu zemlju koji je pozvan da prisustvuje jednom od 5 regionalnih samita, koji će ujediniti lokalne pobednike iz svake regije da se umreže sa regionalnim investitorima, mentorima i korporacijama. Lokalnim pobednicima se takođe pruža šansa da predstavljaju svoje zemlje na Seedstars Samitu, finalnom takmičenju koje se događa u Švajcarskoj, gde se startapovi takmiče za 500.000 dolara investicije. Samit Seedstars-a je vodeća manifestacija Seedstars-a, ispunjena sesijama, panel diskusijama, specijalizovanim radionicama i najboljim stručnjacima sa tržišta u razvoju.

Više informacija o takmičenju potražite ovde https://www.seedstarsworld.com/

5 pitanja za… Jovana Vasic

5 pitanja za...

Jovana Vasić je već 12 godina član tima koji radi na podršci razvoja startapa kroz različite programe koje su uspostavili u Poslovno tehnološkom inkubatoru tehničkih fakulteta (BITF). Razvila je servisni centar unutar BITF koji je pomagao mnogim našim startapima oko računovodstvenih i pravnih pitanja kao i kod razvoja poslovnih modela, više od 100 startapa. U jakoj sinergiji sa kolegama iz NTP Beograd, kreirani su mnogobrojni programi za promociju i edukaciju inovativnog preduzetništva kod studenata Beogradskog Univerziteta – petodnevni intenzivni program ParkUP! ali i za podršku startapima u različitim oblastima i u različitim fazama razvoja unutar NTP Beograd.

Jovana je diplomirani ekonomista sa prethodno značajnim iskustvom u finansijama a iskustvo stečeno u BITF u radu sa startapima kao što su HTEC, Strawberry energy i sl. danas koristi da kroz nove programe pomogne svima, posebno mladima koji žele da pokrenu i razviju inovativnu delatnost u Srbiji.

Tokom epizode odgovorili smo na pitanja koja ste postavljali tokom sedmice:

  1. Kako startap tim izlazi na strana trzista?
  2. Kakve prilike se ovde pružaju studentima koji zele da pokrenu startap?
  3. Kada mislite da je startapima najbitnija podrška?
  4. Koji su najuspešniji primeri startapa nastalih u Inkubatoru?
  5. Sta je najvažnije za uspeh jednog startapa, a zbog cega u Srbiji startapi najčešće propadnu? Kakvu podrsku pruza Inkubator? Kako startapi dolaze do investicije?

Pročitajte i novi članak u kom smo predstavili domaći startup Vacation Tracker

5 pitanja za… Maju Voje

5 pitanja za...

Maja Voje is a globally-recognized growth marketing and digital transformation expert who has managed digital initiatives for Google and Rocket Internet and is also a co-instructor in the world’s best-selling online growth hacking course, which has more than 50,000 alumni. It is used by organizations like Tesla, IBM, and Booking.com. In her career, she has helped several companies to raise €20 million in growth capital and worked with international companies in Slovenia, Belgium, Germany, Netherlands and the United States of America.

Maja has completed an international master program in business administration, studied in Vienna and Shanghai. She also earned a post-graduate credential from Oxford University.

Maja answered the questions you were sending over our webiste during the week.

  1. What are your thoughts on „breaking the rules“ to achieve a positive growth result? Not hardcore illegal activities of course, but identifying loopholes, etc.
  2. Is growth hacking more about tools or strategy? How important are tools and can a campaign be successful if you are not using any?
  3. How to launch a growth hacking agency?
  4. How did covid change the growth landscape?
  5. What would you say that was the most exciting growth experiment you have applied?